۷ نکته برای آنکه مانند یک حرفه‌ای چرت بزنید!

بسیاری از افراد بزرگسال کمبود خواب دارند و چرت زدن، یک راه عالی برای جبران مقداری از آن کمبود خواب است. البته این بدان معنا نیست که نباید به داشتن یک خواب شبانه‌ی باکیفیت توجه کنید.متأسفانه چرت زدن برای بسیاری از ما به آسانی دوران مدرسه نیست که خیلی راحت وسط کلاس خواب‌مان می برد. این نکات کارشناسی را دنبال کنید تا حداکثر بهره را از چرت‌های‌تان ببرید و به‌جای بلند شدن با حالت گیجی و سردرگمی، سرحال و قبراق از خواب بیدار شوید.

چرت زدن‌چرت‌های‌تان را زیر نیم ساعت نگه دارید.

به‌طور کلی بهترین راه برای سرحال شدن و بازیابی مقداری از انرژی‌تان، آن است که بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنید. اگر زمان چرت زدن‌تان را طولانی‌تری کنید، وارد چرخه‌های خواب خواهید شد و در صورت قطع کردن آنها به‌شدت احساس گیجی و منگی می‌کنید – به این ترتیب، چرت‌تان نه تنها بی‌اثر است بلکه تأثیر معکوس نیز دارد.

یک چرت ۹۰ دقیقه‌ای بزنید.

از سویی دیگر اگر واقعا کمبود خواب دارید و به قدر کافی برای استراحت کردن زمان دارید، زنگ ساعت‌تان را طوری تنظیم کنید که یک چرت ۱٫۵ ساعته داشته باشید. چرخه‌های خواب اکثر افراد، هر ۹۰ دقیقه از نو آغاز می‌شود. این بدان معناست که شما از فواید خواب عمیق‌تر بهره خواهید برد اما به‌جای آنکه با بی حالی بیدار شوید یا بخواهید که در بقیه‌ی روز بخوابید، سرحال و شاداب از خواب بیدار خواهید شد.

چرت معمولی

استراحت‌های کوتاه را بی‌ارزش ندانید.

حتی اگر به هیچ وجه برای یک چرت معمولی وقت ندارید، پیدا کردن یک محل آرام برای بستن چشم‌های‌تان به‌مدت ۵ دقیقه یا حتی۱۰ دقیقه می‌تواند به شما کمک کند که دوباره سرحال شوید. حتی لازم نیست که در طول آن زمان کوتاه کاملا به خواب بروید اما با این حال، هوشیارتر خواهید شد.

تا ساعت ۴ بعدازظهر چرت‌تان را تمام کنید.

وسط بعدازظهر معمولا بهترین زمان برای چرت زدن است، چون بدن شما در سستی و رخوت پس از ناهار به سر می‌برد یا احتمالا خستگی ناشی از کار پس از تمرکز کردن در تمام صبح را تحمل می‌کند. با توجه به اینکه چرت زدن در ساعات انتهایی روز می‌تواند در خواب شبانه ی شما اختلال ایجاد کند، پس مطمئن شوید که چرت‌تان را بین ساعت ۳ و ۴ بعدازظهر تمام می‌کنید.

 قهوه بنوشید

قبل از چرت زدن، مقداری قهوه بنوشید.

برای احیای انرژی شما چرت‌زدن بهتر از نوشیدن قهوه است، چون قهوه فقط مشکل را پنهان می‌کند اما با وجود این، قهوه می‌تواند به برخی از افراد کمک کند که بعد از چرت زدن، هوشیارتر و سرحال‌تر شوند. اگر بیدار شدن بعد از یک چرت کوتاه برای‌تان سخت است، قبل از چرت نیمه ساعته‌تان یک فنجان قهوه بنوشید. مدتی طول می کشد که کافئین اثر بگذارد بنابراین می‌توانید قبل از اثر کردن آن، کمی بخوابید. اما تا زمانی که از خواب بیدار شوید، کافئین در تمام بدن‌تان پخش می‌شود و به شما می‌گوید که بیدار شوید.

اگر نمی‌توانید چرت بزنید، خودتان را اذیت نکنید.

چرت زدن برای همه‌ی افراد مناسب نیست. اگر متوجه شدید که صرفنظر از طول چرت زدن و زمان آن، این کار در خواب شبانه‌ی شما اختلال ایجاد می کند یا به‌جای بهتر کردن حال‌تان، آن را بدتر می‌کند، خودتان را مجبور به چرت زدن نکنید. در عوض برای سرحال کردن خودتان در طول روز، روش‌های دیگری به‌جز چرت زدن را امتحان کنید، مانند خوردن میان وعده‌های سالم یا یک ورزش سبک.

قدم بزنید

بجای چرت زدن، در هوای آزاد قدم بزنید.

اگر برای چرت زدن وقت ندارید، در محل کارتان نمی‌توانید چرت بزنید یا این کار، شما را خسته‌تر کرده یا در خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد می‌کند، کمی پیاده‌روی تند در فضای باز می‌تواند به افزایش سطوح انرژی شما کمک کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دمای مرکز بدن شما را افزایش خواهد داد و مانع تولید ملاتونین (که باعث القای خواب می‌شود) توسط بدن شما می‌گردد.

آیا می‌توانید نکات دیگری به لیست بالا اضافه کنید؟ آنها را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • http://shcs.ucdavis.edu/topics/sleep-tips.html
  • http://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps
  • http://www.mayoclinic.com/health/napping/MY01383/NSECTIONGROUP=2

منبع تصاویر

  • reviewhomeinterior
  • rd
  • circadianoptics

نوشته ۷ نکته برای آنکه مانند یک حرفه‌ای چرت بزنید! اولین بار در سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه پدیدار شد.