چرا در لیست جدید رژیم‌های غذایی، رژیم کتو در پایین و رژیم‌ DASH در بالا قرار دارد؟

یک لیست جدید، رژیم کتو و رژیم لاغری ۳۰ روزه را در پایین‌ترین رتبه قرار داد، در حالی که رژیم‌های غذایی DASH و مدیترانه‌ای در بالای این لیست هستند. اما دلیل آن چیست؟

رژیم‌های غذایی

رتبه‌بندی رژیم غذایی

آیا تصمیم گرفته‌اید که در سال جدید، سالم‌تر غذا بخورید؟ باید بدانید که برخی از روش‌های غذاخوردن ممکن است سالم‌تر یا پایدارتر (قابل‌‌تحمل تر) از بقیه باشند.

محققان در جدیدترین ارزیابی سالانه‌شان از بهترین رژیم‌های غذایی به‌طورکلی، رژیم‌های کتو و ۳۰ روزه را در پایین لیست قرار داده است. از ۴۰ رژیم غذایی ارزیابی‌شده، رژیم ۳۰ روزه از آخر در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.دو رژیم آخر این لیست نیز رژیم کتو و رژیم دوکان بودند. در مقابل، رژیم‌های DASH و مدیترانه‌ای در مقام اول قرار گرفتند.

براساس این گزارش، این رتبه‌بندی توسط هیئتی از کارشناسان تغذیه، مشاوران رژیم غذایی و پزشکانی در سلامت قلب، دیابت و کاهش وزن تخصص داشتند، انجام شد.

آنجلا هاپت، معاون سردبیر بخش سلامت در U.S. News & World Report می‌گوید: «رتبه‌بندی بهترین رژیم‌های غذایی سال ۲۰۱۸ برای آن ارائه شد تا به مصرف‌کنندگان کمک کند بهترین رژیم را با توجه به نیازهای خاص‌شان انتخاب کنند؛ خواه هدف آنها کاهش وزن باشد یا کنترل یک بیماری مزمن مانند دیابت.»

این سازمان همچنین رتبه‌بندی‌هایی در زمینه‌ی بهترین رژیم‌های غذایی تجاری، رژیم‌های کاهش وزن و رژیم‌های گیاهی و چندین دسته‌ی دیگر از برنامه‌های تغذیه‌ای منتشر کرد.

 برنامه‌های تغذیه‌ای

چرا رژیم‌های DASH و مدیترانه‌ای در بالای این لیست قرار دارند؟

چندین سال است که رژیم‌هایdash و مدیترانه‌ای به‌طور سیستماتیک در بالای لیست ارائه‌شده توسط U.S. News & World Report قرار می‌گیرند. رژیم DASH برای پیشگیری و کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی و سکته‌ مغزی است، طراحی شده است. رژیم مدیترانه‌ای نیز با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و همچنین کاهش میزان بروز سرطان مرتبط است.

هر دو رژیم شامل برنامه‌های تغذیه‌ای هستند که بر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین‌های خالص و محصولات لبنی کم‌چرب تأکید می‌کند. همچنین هردو رژیم غذایی، قندهای تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع را محدود می‌کنند.

کریستین کِرک پاتریک، متخصص تغذیه و دارای مدرک RD که مدیر سرویس wellness nutrition در موسسه‌ی سلامتی کلینیک کلیولند است، می‌گوید: «من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز در مورد رژیم DASH – که در مورد سه تا چهار رژیم اول لیست هم صدق می‌کند – آن است که شواهد محکم زیادی در مورد توانایی آن برای کاهش بیماری مزمن وجود دارد.»

او می گوید: «همچنین بسیار قابل‌تحمل است. منظورم این است که افراد می‌توانند بیش از ۳۰ روز به این رژیم پایبند بمانند.»

به همین ترتیب، کیتی فرارو، متخصص تغذیه، دارای مدرک RD و استادیار بالینی در دانشگاه سن‌دیگو و دانشگاه کالیفرنیا به کاهش بروز بیماری مزمن در رژیم‌های DASH و مدیترانه‌ای اشاره می‌کند.

او می‌گوید:‌«اگر شما به آن رژیم‌های غذایی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید رژیم‌هایی که در بالای لیست قرار دارند، به پیشگیری از بیماری‌های مزمن بسیاری کمک می کنند و وجه اشتراک همه‌ی آنها این است که در آنها از مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه استفاده می‌شود.»

او می‌افزاید: «یکی از چیزهایی که در مورد رژیم DASH دوست دارم، آن است که در آن رژیم باید ۷ تا ۱۰ واحد میوه و سبزی در روز مصرف شود. شما آنقدر سرگرم خوردن میوه‌ها و سبزیجات هستید که فرصتی برای خوردن غذاهای کم‌کیفیت پیدا نمی‌کنید.»

در حالی که کرک پاتریک و فرارو موافق اند که رژیم‌های مدیترانه‌ای و DASH، انتخاب‌های سالمی برای بسیاری از افراد هستند اما خاطرنشان می‌کنند که هیچ رژیم غذایی واحدی برای همه مناسب نیست.

به‌عنوان مثال، هر دو رژیم غذایی بالای این لیست، سرشار از کربوهیدرات هستند که ممکن است برای افرادی که سعی دارند وزن کم کنند یا مقاومت به انسولین‌شان را کنترل نمایند، مناسب نباشد.

کرک پاتریک می‌گوید: «اگر برای یک فرد مبتلا به دیابت نوع ۲، رژیمی مانند رژیم مدیترانه‌ای را درنظر بگیریم، کربوهیدرات‌های مصرفی آنها به میزان زیادی بالا خواهد رفت که کمکی به این افراد نمی‌کند.»

دکتر پریانکا والی، به ملاحظات قوی‌تری در مورد سازگاری رژیم مدیترانه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت اشاره می‌کند.

او می‌گوید: «کسانی که سابقه‌ی دیابت دارند، باید یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار محدود داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: « من هرگز نمی‌توانم به یک فرد دیابتی پیشنهاد کنم که برنج قهوه‌ای بخورد – برنج قهوه‌ای بخشی از رژیم مدیترانه‌ای است. چون برنج قهوه‌ای صرفنظر از شاخص گلیسمی، سرشار از کربوهیدرات است و اگر فردی دیابت داشته باشد، نسبت به مصرف کربوهیدرات، بسیار حساس خواهد بود.»

رژیم‌های غذایی کتو

پیروی از رژیم لاغری ۳۰ روزه و کتو ممکن است دشوار باشد

رژیم‌های غذایی کتو، دوکان و ۳۰ روزه در مقایسه با رژیم‌های DASH و مدیترانه‌ای، غذاهای بسیار بیشتری را محدود می‌کنند. این مسئله می‌تواند پیروی از آنها را در درازمدت، دشوار سازد.

فرارو در مورد رژیم ۳۰ روزه می گوید: «این رژیم به‌شدت محدودکننده است و به این دلیل قابل‌تحمل نیست.»

او می‌افزاید: «ممکن است بتوانید این رژیم را برای ۳۰ روز ادامه دهید اما با توجه به اطلاعاتی که ما درباره‌ی تغییر رفتار و اثر آن روی کاهش وزن داریم، متوجه می‌شوید که اگر می‌خواهید به نتایج بلندمدت دست یابید، باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.»

فرارو و کرک پاتریک می‌گویند که ممکن است پیروی از رژیم کتو برای بسیاری از افراد دشوار باشد، چون مصرف کربوهیدرات را به شدت محدود می‌کند.

هر دوی این افراد در مورد محتوای بالای چربی در رژیم کتو و همچنین عدم وجود شواهد محکم در مورد استفاده از آن در افراد دیگری بجز زیرمجموعه‌های خاصی از بیماران، ابراز نگرانی کردند.

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم کتوژنیک برای کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع مفید است.

اما روی سایر گروه‌هایی که ممکن است رژیم کتوژنیک برای آنها جالب باشد، تحقیقات بسیار کمتری انجام شده است.

کرک پاتریک می‌گوید: «من وقتی این مسئله را متوجه شدم که با پزشکان سراسر کشور صحبت کردم. آنها در تلاش‌اند که شواهدی در این زمینه به‌دست آورند اما هنوز به چنین مدرکی دست نیافته‌اند.

او می‌افزاید: «اگر شما دیابت نوع ۲ داشته باشید، آیا رژیم کتو به معکوس کردن روند آن کمک می‌کند؟ ممکن است اما هنوز مطالعات و شواهد کافی برای تأیید این مسأله نداریم.»

در مقابل، والی از رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مروبط به مقاومت به انسولین، حمایت بیشتری می‌کند.

والی می‌گوید: «من فکر می‌کنم که آن درواقع یک ابزار بسیار مهم است، به‌خصوص برای افرادی که مشکلات پزشکی مانند دیابت، پیش‌دیابت، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کبد چرب دارند. آنها همه‌ نشانه‌ی آن هستند که شما اساسا مقاومت به انسولین دارید. این یعنی سطوح هورمون‌های بدن‌تان درنتیجه‌ی رژیم‌ غذایی که دارید، نامتعادل شده‌اند.»

والی خاطرنشان می‌کند که سایر عوامل نیز می‌توانند در مقاومت به انسولین نقش داشته باشند، ازجمله زمینه‌های ژنتیکی، الگوهای خواب و استرس. او می‌گوید بسیاری از بیمارانش توانسته‌اند سال‌ها یک رژیم کتوژنیک را با موفقیت دنبال کنند.

برای حمایت از کاربرد آن، او به یک مقاله که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی تغذیه منتشر شد، اشاره می‌کند. آن مقاله دریافت که محدود کردن کربوهیدرات باعث کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

یک مقاله‌ی جدید دیگر در BMJ Open Diabetes Research & Care دریافت که رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات کم تا متوسط نسبت به رژیم‌های با کربوهیدرات بالا، تأثیر بیشتری روی کنترل گلیسمی در دیابت نوع ۲ می‌گذارند.

والی می‌افزاید: «اما این بدان معنا نیست که کتو برای همه مناسب است چون همه‌ی افراد، آن شرایط را ندارند. برخی از مردم می‌توانند مقدار زیادی کربوهیدرات بخورند و دچار هیچ گونه اثرات نامطلوبی نشوند.»

رژیم‌های غذایی

رژیم‌های غذایی باید اختصاصی (شخصی) باشند.

کرک پاتریک، فرارو و والی، دیدگاه‌های مختلفی در مورد این رتبه‌بندی رژیم غذایی ارائه دادند.فرارو می‌گوید که این رتبه‌بندی می‌تواند راهنمایی‌های مفیدی برای بیماران و پزشکان فراهم کند.

در مقابل، والی می‌گوید که «ایده‌ی رتبه‌بندی رژیم‌های غذایی، درواقع کاملا ساختگی است.»

با این حال همه‌ی آنها در یک مورد، اتفاق‌نظر دارند: هیچ رویکرد واحد و یکسانی برای غذا خوردن سالم وجود ندارد.»

آنها می‌گویند که بهتر است قندها و سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را محدود کنید.

بعلاوه آنها خوانندگان را تشویق می‌کنند که برای تهیه‌ی یک برنامه‌ی تغذیه‌ای مخصوص به خودشان، به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنند. این برنامه باید سابقه‌ی پزشکی فردی، عوامل خطر بیماری‌های مزمن، الویت‌های غذایی و اهداف سلامتی آنها را درنظر بگیرد.

مقاله مرتبط : ۶ مورد از بزرگ‌ترین باورهای غلط درباره‌ی رژیم غذایی

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • healthline

منبع تصاویر

  • drkarafitzgerald
  • simplemost
  • popsugar
  • menshealth

نوشته چرا در لیست جدید رژیم‌های غذایی، رژیم کتو در پایین و رژیم‌ DASH در بالا قرار دارد؟ اولین بار در سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه پدیدار شد.